•  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 195
        کد: 98262
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
        مهدی یاراحمدی خراسانی :

        اقدام و عمل در سایه روح ابتکار و شوق کار

        بی‌شک تولیدکنندگان و کارآفرینان علاوه بر اینکه خود دارای روح ابتکار و شوق کار هستند اولین گروهی خواهند بود که توان ایجاد این روحیه را در اجتماع دارند.
        اقدام و عمل در سایه روح ابتکار و شوق کار

        یکی از مهم‌ترین زمینه‌‎های"اقدام و عمل" در اقتصاد مقاومتی حمایت از کار وکارگر است. آنچنان که رهبر انقلاب در این رابطه همواره روحیه کار حداکثری را تقدیر نموده و اظهار ارادت به کارگران را ارزش دانسته و با بیان کلید واژه "روح ابتکار و شوق کار" می‌فرمایند؛ «چرا ما باید نسبت به مصنوعات خودمان بی‏اعتناء باشیم؟ گذشت آن روزی که وابستگان به دستگاه قدرت تلقین می‏‌کردند که ایرانی قادر به تولید و ساخت نیست. آن‏ها ایران را عقب انداختند. آن‏ها به روح ابتکار و شوق کار در کشور لطمه زدند.» بر این اساس برخی از مهم‌ترین راه کارهای تحقق "روح ابتکار و شوق کار" عبارتند از:
        • ترویج روح ابتکار و شوق کار در کشور بدون مدیریت کارآمد و عالمانه میسر نمی‌شود. قطعاً در پشت هر کشور توسعه یافته، مدیریتی کارآمد نهفته است که با هدایت استعدادها و اندیشه‌های کشور موجب اثرگذاری در مجموعه خود می‌گردند. برای آن که فکر خلاق و مبتکرانه نیروی کار به همراه اشتیاق عمل در جامعه متجلی گردد می‌بایست انگیزه‌های خدمتی نیروی کار توسط طراحان و دست‌اندرکاران کشور حفظ و تقویت شود. این انگیزه‌ها می‌تواند مادی یا معنوی، فردی یا سازمانی و شخصی یا گروهی باشد.
        • توجه به ارزش‌های معنوی کار از عوامل مهم توسعه کار و افزایش کارآمدی جامعه است. قرآن کریم و سیره معصومین(ع) همواره به انسان کوشا احترام گذاشته و بر تلاش اقشار مختلف جامعه تأکید نموده است. ضروری است تقویت انگیزه‌های دینی برای کارآفرینی و اهتمام به کار و تلاش در کنار سایر مسایل اساسی در رسانه‌های دیداری و شنیداری کشور به منظور نهادینه شدن فرهنگ کار در جامعه صورت پذیرد. میزان کار و پشتکار یک ملت امری فرهنگی بوده و ریشه در پیشینه تاریخی آن ملت دارد. وقتی تولید و خلق ثروت در جامعه‌ای ارزش تلقی شود، به دنبالش فرهنگ کار نهادینه می‌شود. باید با اقدامات فرهنگی مناسب در جامعه روح کار و تلاش زنده شود و تن‌پروری و کم کاری به عنوان یک قبح فرهنگ معرفی گردد. لذا همه مردم در هر کاری باید خود را به عنوان عنصری مؤثر در پیشرفت جامعه بشناسند و نسبت به توسعه کشور مشتاقانه کار و تلاش نمایند.
        • قوانین و مقررات باید به نحوی تدوین شوند که با تسهیل ارتباطات موجب کارآمدی و تقویت نیروی کار شوند و فضای مطلوب کسب و کار را فراهم ساخته و به جای ایجاد مانع، درصدد تسهیل امور برآیند تا شور و شوق کار خود به خود افزایش یابد. روش‌های سازمانی و جریان کار عامل بسیار مهمی در کارآمدی نظام سازمانی کشور است. لذا مهندسی مجدد روش انجام کار موجب تحرک بخشی، استفاده بهینه از منابع و فرصت‌ها و طراوت اشتیاق کار می‌شود.
        سخن پایانی اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات بومی باید ببینیم تولیدگران و کارآفرینان در کجا و چه زمانی نیاز به حمایت دارند. بی‌شک تولیدکنندگان و کارآفرینان علاوه بر اینکه خود دارای روح ابتکار و شوق کار هستند اولین گروهی خواهند بود که توان ایجاد این روحیه را در اجتماع دارند. لذا در فرهنگ عمومی باید تولیدکنندگان و کارآفرینان به عنوان پیشتازان شکوفایی و استقلال معرفی شوند و تکریم از کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند، به عنوان ارزش در جامعه معرفی گردد تا بدین طریق روح ابتکار و شوق کار در نظام کسب و کار کشور ایجاد و زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم آید.

        تعداد بازدید: 195
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        1 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر