•  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 328
        کد: 41527
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
        در آخرین مقاله ارسالی از سوی استاد دکتر حسن مقدم در خصوص مسائل ترافیکی می خوانیم

        فرصت یک آخ

        برخورد دو خودرو در یک چهارراه تصادف نیست بلکه حادثه ایست که ما خود با بی توجهی و عدم احتیاط رقم زده ایم
        فرصت یک آخ

         گفت: بزور ریاضیات قبولاندی که برخورد دو خودرو در یک چهارراه تصادف نیست بلکه حادثه ایست که ما خود با بی توجهی و عدم احتیاط رقم زده ایم. اما آیا این قابل تعمیم است و شامل همه تصادفات میشود. مثلا وقتی دهها خودرو در بزرگراه بهم برخورد میکنند و وسعت و وخامت حادثه آنچنان است که مجروحان با بالگرد به بیمارستان منتقل میشوند و راه ساعتها بند می آید، آیا آن را هم میتوان واقعه ای قابل پیش بینی دانست. جدا خیلی کنجکاو شدم بدانم ریاضیات اینجا چه میگوید. ضمنا این را هم بهت بگم من عاشق ریاضی ام و میمیرم برای منطق!
        گفتم: ببین عزیز من تضمین کننده عدم برخورد دو خودرو رعایت فاصله ایمن است. این را که قبول داری؟
        گفت: البته. اینکه بدیهی است و همه میدانند. برای همین هم بجای اینکه سپر به سپر برانیم حداقل سه چهار متر فاصله میگیریم.
        گفتم: لطف میکنید. اما همان ریاضیاتی که تو قبول داری میگوید این فاصله کافی نیست. فاصله ایمن شامل چند بخش است: 1. زمان ادراک که طی آن درمی یابیم که چه حادثه ای رخ داده است، 2. زمان تصمیم گیری و واکنش که طی آن راننده تصمیم میگیرد حادثه تا چه حد جدی است و باید با چه شدتی ترمز بگیرد، 3. زمان فرمان که طی آن تصمیم اتخاذ شده در ذهن طی فرمانی توسط یاخته های عصبی به عضلات پا منتقل شده و با انقباض این عضلات پا به حرکت در آمده و به پدال ترمز فشار وارد میسازد، 4. طول توقف، که طی آن سرعت خودرو به صفر تقلیل یافته و می ایستد. برای مراحل 1 تا 3 بطور متعارف 2 ثانیه در نظر گرفته میشود. طول توقف نیز بستگی به نوع و شرایط فنی خودرو، و سرعت آن، و شرایط جاده مانند شیب آن، و زبری و خشک بودن آسفالت دارد و برای خودروهای قدیمی در سرعت 100 طول توقف کمتر از 50 متر نیست اما بعضی از خودروهای فوق مدرن را شاید بتوان در فاصله 30 متر متوقف نمود. طبق یک حساب ریاضی ساده، وقتی با سرعت 100 میرانیم در مدت دو ثانیه حدود 30 متر جلو رفته ایم. اگر طول توقف 50 متر را به آن اضافه کنیم، 80 متر بدست می آید که حداقل فاصله ایمن برای خودروهای معمولی است. خودروهای سنگین و قدیمی باید فاصله بیشتری در نظر بگیرند. ضمنا اگر در سراشیبی میرانیم فاصله توقف افزایش می یابد و باید توجه داشت در شب زمان ادراک بسیار بیشتر خواهد بود و چنانچه جاده روشن نباشد فاصله ایمن تا چند برابر افزایش می یابد.
        با چشمانی حیرت زده نگاهی کرد و گفت: یعنی میخواهی بگویی این همه آدم توی این بزرگراهها که با فاصله کمتر از 10 متر با سرعت سرسام آور در حرکتند در خطرند؟!
        گفتم: من نمیگویم. ریاضیات میگوید. آیا هرگز به خطوط سیاهی که بر رویه آسفالتی نقش بسته توجه کرده ای؟
        گفت: خیر. اتفاقا میخواستم بپرسم. نکند میخواهی بگویی رد ترمزند؟
        گفتم: دقیقا. هر چند خطرناک است اما اگر فرصتی یافتی و آنها را متر کردی میبینی بعضا بیش از 40 مترند و این تازه بخشی از طول توقف است که خودروها روی آسفالت سرخورده است. بدیهی است وقتی ما با فاصله کمتر از 10 متر میرانیم در شرایط بحرانی فرصت یک آخ هم نخواهیم داشت زیرا برای گفتن یک آخ حداقل باید یک فاصله 20 متری را رعایت کنیم که نمیکنیم!
        خوانندگان ارجمند میتوانند نظرات خود را با شماره 300011220 برای بنده پیامک نمایند

        تعداد بازدید: 328
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر