•  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 276
        کد: 41114
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
        در آخرین مقاله ارسالی از سوی استاد دکتر حسن مقدم در خصوص مسائل ترافیکی می خوانیم

        آخرین سبقت

        غالباً سبقت با نیت جلو زدن و پیش افتادن از دیگران و بطور خلاف صورت میگیرد. حرکتی ویژه خواهانه (رانتی) برای بچنگ آورد یک موقعیت به قیمت پامال کردن دیگران
        آخرین سبقت

         بیش از یکماه است که سبقت در این ستون جا خوش کرده و هرچند این حکایت هنوز باقی است اما مجالش در این دفتر بسر آمده و نوبت به طرح سایر موضوعات رسیده است. و اما جمع بندی یادداشتهای اخیر:
        1. غالباً سبقت با نیت جلو زدن و پیش افتادن از دیگران و بطور خلاف صورت میگیرد. حرکتی ویژه خواهانه (رانتی) برای بچنگ آورد یک موقعیت به قیمت پامال کردن دیگران. یک الگوی رفتاری که متاسفانه در برخی نهادینه شده و در سراسر زندگی با ندیده گرفتن اولویت، نوبت و حق سایرین از هر وسیله‌ای برای پیش افتادن سود میجویند. هرچند این ویژگی معمولا در پشت ظاهری متواضع و مملو از تعارفات توخالی و پوچ پنهان است اما در حین رانندگی عریان میشود و چهره کریه خود را آشکار میسازد: راندن در شانه و لابلای خطوط، استفاده از هر پس رفتگی برای جلو زدن، راندن در خط ویژه اتوبوس، سبقت در خطوط محذوف همچون خطوط کاهش و افزایش سرعت در رمپها و دوربرگردانها، اشغال همه خطوط برای گردش به چپ در چهارراهها، و یا به هنگام خروج از بزرگراه، راندن سپر به سپر و تهدید و ارعاب برای تخلیه خط، سبقت در خطوط محذوف قبل از پل و تونل، ...
        2. میل به سبقت با کند شدن سرعت ترافیک افزایش می یابد. دیدیم که هرگاه حجم ترافیک بیش از ظرفیت راه باشد سرعت جریان ترافیک کاهش یافته و صف تشکیل میگردد. سبقت در چنین شرایطی عیناً مانند جازدن در صف است و آنهایی که ناآگاهانه به محض کاهش سرعت ترافیک دنبال یافتن راهی برای جلو زدن از دیگران می افتند شایسته است اکنون که آگاه شده‌اند از این حرکت ناشایست بپرهیزند و به حقوق دیگران احترام بگذارند.
        3. سبقتهای ویژه خواهانه باعث تشدید گره و قیف، کندتر شدن جریان ترافیک، افزایش امکان تصادف، و بهم ریختن اعصاب و روان دیگران میشود. وضعیتی که در نهایت به ضرر همه تمام میشود از جمله خود اشخاص ویژه خواه.
        4. هرچند تجاوز به دیگران و حرکتهای ویژه خواهانه (رانتی) با شعارهای اصلی نظام جمهوری اسلامی در تعارض است اما متاسفانه اقداماتی درخور برای مقابله با آن در ترافیک بچشم نمیخورد. مسلما با وضع قوانین و جرایم مناسب، و استفاده از شیوه‌های موثر برای آموزش رانندگان، و پایش و اعمال قانون میتوان به این وضعیت سروسامان داد.
        دو پیشنهاد
        1. سبقت در فضاهای غیرمجاز مانند شانه، فضای بین خطوط، خطوط محذوف و پس رفتگیها در سراسر راههای شهری و برون شهری پایش شود و با وضع جرایم مناسب مانند ضبط گواهینامه و آموزش نیروهای پلیس نسبت به شناخت ویژگیهای این تخلف و نحوه اعمال قانون، با این پدیده که مایه سرشکستگی است برخورد شود.
        2. مطالعات نشان میدهد سرعت میانگین در معابر شهری، که از تقسیم فاصله بین مبدا و مقصد بر زمان سفر بدست آمده، در بهترین شرایط بین 20 تا 50 کیلومتر است. میدانیم که حتی کندروترین خودروها میتوانند با سرعتی به مراتب بالاتر از این حرکت کنند. پس علت کندی حرکت عدم ظرفیت راه است. با توجه به این موضوع پیشنهاد میشود سبقت در کل سطح شهر ممنوع گردد زیرا در چنین شرایطی سبقت بی معنا میباشد و صرفا به منزله جازدن در صف است و جز تشدید راه بندان (بدلیل ایجاد قیف و گره) و خطر تصادف منفعتی در بر ندارد.
        خوانندگان ارجمند میتوانند نظرات خود را با شماره 300011220 برای بنده پیامک نمایند.

        کلید واژه ها: آخرین سبقت -
        تعداد بازدید: 276
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر