7°C آفتابی
اوقات شرعی
 
       
      • بخشهای خبری

      •  
        منبع خبر : تسنیم
        تعداد بازدید: 109
        کد: 121312
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
        مهندس سید هاشم بنی هاشمی مجری طرح پل بعثت در دوران جنگ تحمیلی:

        قسمت‌های تخریب شده پل بعثت در زمان جنگ در ۴۵ دقیقه بازسازی می‌شد

        نگهداری جزیره فاو در آن مقطع زمانی کار مشکلی بود تا بر اثر بمباران‌های دشمن تخریب نشود.
        قسمت‌های تخریب شده پل بعثت در زمان جنگ در ۴۵ دقیقه بازسازی می‌شد

          مجری طرح پل بعثت در دوران جنگ تحمیلی گفت: قسمت‌های تخریب شده پل بعثت در زمان جنگ در ۴۵ دقیقه بازسازی می‌شد و این شاهکار مهندسان ما بود.

        به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حبیب رجبی‌مشهدی امشب در ویژه برنامه روایت علمی پل بعثت اظهار داشت: دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد جزو سرآمدان کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه دوران دفاع مقدس بوده است.

        وی افزود: دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد 40 شهید در دوران 8 سال دفاع مقدس تقدیم این نظام و انقلاب کرده و همه دانشجویان حاضر در تیپ 21 و لشکر 5 نصر دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بودند.

        رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه افتخارات دوران جنگ تحمیلی باید به‌خوبی مستندسازی شوند و به نسل‌های پس از جنگ معرفی شود، خاطرنشان کرد: بی‌شک امنیت و آسایش امروزمان را مدیون خون پاک شهدای والامقام و رشادت‌های ایثارگران سرافراز هستیم و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده این عزیزان و خانواده‌های معزز آن‌ها نشویم.

        مجری طرح پل بعثت نیز در این مراسم اظهار داشت: در سال 65 بحث طراحی پل بعثت را با همکاری یک تیم مهندسی قوی و نخبه داشتیم و در آن فضایی که دشمن روی ما آتش می‌ریخت باید تدارک‌های لازم را می‌دیدیم و در آن شرایط بسیار سخت پل لوله‌ای اروند را ساختیم.

        هاشم بنی هاشمی با بیان اینکه رودخانه اروند دارای 13 متر عُمق و 900 متر عرض بود، افزود: پل بعثت روی رودخانه اروند به طول 900 و عرض 9 مترمربع و در مدت زمان 6 ماه ساخته شد و در زیرسازی آن 270 لوله با لایه 30 سانتی‌متری و با طول 9 و قطر 3 متر مربعی داشتیم.

        مجری طرح پل بعثت با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال 65 شرایط سختی داشتیم و عملیات والفجر 8 را در آن بازه زمانی با موفقیت پشت‌سر گذاشتیم، خاطرنشان کرد: نگهداری جزیره فاو در آن مقطع زمانی کار مشکلی بود تا بر اثر بمباران‌های دشمن تخریب نشود.

        بنی‌هاشمی تصریح کرد: جهاد سازندگی و ستاد عملیات کربلا پیشنهاد ساخت پل لوله‌ای را دادند و مدیران جهاد سازندگی تمامی استان‌ها جلسه‌ای را در اهواز داشتند و زنگنه وزیر وقت جهاد سازندگی پیشنهاد ساخت این پل را به من داد و دانش‌جعفری وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در دولت دهم هم مشاوره‌ها و نقشه‌های اجرایی را داد و هدفمان اجرای برنامه‌ای با‌ نتیجه مثبت و مطلوب بود.

        مرتضی بابایی خراسانی، عضو تیم اجرایی پل بعثت نیز عنوان کرد: قبل از اجرای طرح پل بعثت، پل خضری را ایجاد کرده بودیم که دستاوردهای خوبی برایمان داشت.

        وی افزود: تنها جایی که راحت مورد هدف قرار می‌گیرد شیئی است که روی آب قرار دارد و یک رودخانه در شبانه‌روز 4 مرتبه جذر و مد دارد و جدای از انجام یک کار فنی یک مبارزه طبیعی هم با شرایط موجود داشتیم و هیچ‌چیزی نمی‌توانست جلودارش باشد.

        عضو تیم اجرایی پل بعثت ادامه داد: پس از گذراندن جذر و مد بحث حفاظتی منطقه را داشتیم و داشته‌هایمان در بیش از 1700 تریلی استتار کردیم تا در رصدهای دشمن شناسایی نشود.

        بابایی‌خراسانی با بیان رصدهای دشمنان در شناسایی داشته‌های ما فاقد نتیجه بود، تصریح کرد: در بحث حفاظت اطلاعات به‌گونه‌ای عمل کردیم که حتی نیروی خودی متوجه اقدامات و فعالیت‌هایمان نمی‌شد، چه برسد به نیروی دشمن و نگذاشتیم که ذره‌ای از اطلاعاتمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.

        وی با اشاره به اینکه دشمن در نقشه‌ای از پیش طراحی شده قصد تخریب پل بعثت را به اندازه 50 متر 50 متر داشت، تاکید کرد: دشمن می‌خواست این را پل مرحله به مرحله ضعیف کند تا به صورت کامل آن را تخریب کند و ما نیز بلافاصله هر بخشی را که تخریب می‌شد در مدت زمان 45 دقیقه ترمیم کردیم و به واقع مهندسان جنگی ما شاهکار کردند و دشمن فهمید هرچقدر هم که بخواهد بمب بزند کارساز نیست.

        تعداد بازدید: 109
        ارزیابی
        امتیاز کسب شده در ارزیابی:
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر